Uusi postilaki ja arvonlisäverolaki voimaan keskiviikkona 1.6.

01.06.2011

Kesäkuun 1. päivänä voimaan tulevat postilaki ja arvonlisäverolaki eivät juurikaan näy muutoksina kuluttajille. Peruspalvelut pysyvät ennallaan ja Itella Posti tarjoaa yleispalveluja jatkossakin koko maassa. Käteismaksullisia postipalveluja käyttäville pk-yrityksille sen sijaan tulee muutoksia arvonlisäveron vähennysoikeuden osalta.

Postilaki koskee osoitteellisia kirjelähetyksiä sekä ns. yleispalvelupakettia eli tuotenimeltään Postipakettia, joka lähetetään ja vastaanottaja noutaa Postin palvelupisteestä. Lain ulkopuolella ovat sanoma- ja aikakauslehtien sekä osoitteettomien lähetysten jakelu, kuriiritoiminta ja muut pakettipalvelut.

Arvonlisäverolain muutos koskee näitä postilaissa määriteltyjä käteismaksullisia yleispalvelutuotteita.

Postimerkkien hinnat pysyvät ennallaan, postipakettien hinnat laskevat

Käteisellä (postimerkit, lämpökirjoitinleimat) maksettavat kirjeet ja Postipaketit muuttuvat arvonlisäverottomiksi. Veron poistuminen niin sanotuissa yleispalvelutuotteissa ei laske kirjeiden hintoja, mutta Postipakettien myyntihinnat laskevat 15 %.

Yrityksille tarjottavat laskutettavat tai ennalta maksetut palvelut säilyvät edelleen verollisina eikä yritysten postimaksuihin tule tässä yhteydessä muutoksia.

Yritysten käteismaksullisista ostoista ei enää alv-vähennystä

Käteismaksullisia yleispalvelutuotteita ja postimerkkejä ovat ostaneet erityisesti pienet yritykset. Nyt näistä em. tuotteista ei voi enää tehdä alv-vähennystä niiden ollessa arvonlisäverottomia.

Yritykset voivat halutessaan siirtyä Itellan sopimusasiakkaiksi, jolloin pienyrittäjät saavat yrityksille suunnatut palvelut käyttöönsä.

PK-yrityksille avataan oma palvelusivusto kesäkuun alkupuolella www.itella.fi-sivustolla.

Postilaki ja postipalvelut

• Laki koskee osoitteellisia kirjelähetyksiä sekä ns. yleispalvelupaketteja. Lain ulkopuolella ovat sanoma- ja aikakauslehtien sekä osoitteettomien lähetysten jakelu, kuriiritoiminta ja muut pakettipalvelut.
  • Viranomaiset valvovat yleispalvelutuotteiden tarjontaa ja laatua. Postilain mukaan yleispalvelutuotteita (sekä kotimaan että ulkomaan palvelut) ovat yleisesti käytettävissä olevilla käteismaksutavoilla (postimerkit, lämpökirjoitinleimat) maksetut: Enintään kahden kilogramman painoiset kirjeet, enintään 10 kilogramman painoiset paketit, jotka lähetetään ja vastaanottaja noutaa Postin palvelupisteestä sekä edellä määriteltyjen postilähetysten kirjaamis- ja vakuuttamispalvelut. Arvonlisäverolain muutoksen myötä yleispalvelutuotteet ovat jatkossa verottomia.
  • Aina tarjolla olevana, niin sanottuna yleispalvelun vakiokirjeenä on oltava kahden yön jälkeen vastaanottajalle toimitettava kirje (2. lk). Lain mukaan 95 % lähetetyistä 2. luokan kirjeistä tulee olla perillä kotimaassa vastaanottajalla kahden yön jälkeen ja 98 % kolmen yön jälkeen.
  • Yhden yön jälkeen vastaanottajalle jaettavista 1. luokan kirjeistä 80 % tulee olla lain mukaan olla perillä kotimaassa seuraavana arkipäivänä.
  • Käteismaksullisilla 2. luokan kirjeillä on yhtenäishinta eli sama hinta kaikkialla Suomessa.
  • Postin yleispalvelua tarjoavia palvelupisteitä on vähintään yksi joka kunnassa, kohtuullisen matkan päässä asiakkaan vakituisesta asunnosta.
  • Postit kerätään ja jaetaan viitenä päivänä viikossa, kuten aiemminkin. Poikkeuksia voidaan tehdä rajatusti vain vaikeakulkuisilla saaristo- ja erämaa-alueilla.
  • Perusjakelussa kulkevat lähetykset jaetaan huoneistokohtaiseen postiluukkuun kaikissa kerrostaloissa, joissa huoneistoihin kuljetaan rakennuksen sisällä olevan porraskäytävän kautta.
  • Pientaloalueella postit jaetaan postilaatikkoon. Postilaatikon sijainnin määrää yleispalvelun tarjoaja.
  • Liikuntaesteiset ja  yli 75-vuotiaat saavat postinjakelun joko tontin kulkuliittymässä olevaan postilaatikkoon tai huoneistokohtaiseen postiluukkuun, jos kaikki samassa taloudessa asuvat täyttävät tämän ns. erityistalousjakelun kriteerit.

Usein kysytyt kysymykset Posti.fi-sivuilla

Tiedotteemme 29.4.2011:
Postimerkkien hinnat pysyvät ennallaan, postipakettien hinnat laskevat - arvonlisävero poistuu

Uusi postilaki
Postilaki 29.4.2011/415

Lisätietoja:
Itellan verkkosivulta www.itella.fi ja Postin verkkosivuilta www.posti.fi/postipalvelee/jakelu sekä asiakaspalveluistamme Postin asiakaspalvelu (kuluttajat), puh.0200 71000 (pvm/mpm,  ma-pe 8-20, la 9-14 tai asiakaspalvelu@posti.fi) ja Itellan asiakaspalvelu (yritykset),  puh.0200 77000 (pvm/mpm,  ma-pe 8-18, vaihde 7-17 tai asiakaspalvelu@itella.com)

Itellan MediaDeskissä puh. 020 452 3366 palvelemme toimituksia keskitetysti, kaikissa Itellaa koskevissa-asioissa arkisin klo 8.30 - 16.30 välisenä aikana.