Tjänster som utvecklas för samhället

I närmare 400 år har Itellas uppgift varit att sörja för sina kunders informations- och produktflöde. I Finland är vår viktiga grunduppgift att erbjuda förstklassiga posttjänster till alla i hela landet.

Vi betjänar konsumenterna under namnet Posten. Våra konkurrensfördelar är det starka varumärket och den förstklassiga kundservicen.

Posttjänster över hela Finland

Itella är den enda aktören i Finland som erbjuder utdelning fem dagar i veckan över hela Finland. Alla 5,4 miljoner invånare och 250 000 företag och organisationer i Finland får denna service.

Vårt butiksnätverk stöder sig till stor del på våra samarbetspartner – postföretagarna. Cirka 90 procent av Postens serviceställen ligger i anslutning till lokala företag, såsom kiosker och livsmedelsbutiker.

Netposti är ett elektroniskt alternativ till postlåda och mapparkiv. Via Netposti kan konsumenterna ta emot elektroniska brev från företag och samfund på ett säkert sätt. Breven kan vara fakturor, lönespecifikationer, myndighetsmeddelanden och andra viktiga meddelanden som konsumenten annars skulle få hemskickade i pappersform. Också små företag och samfund kan registrera sig som användare av Netposti. 

Skyldighet att tillhandahålla samhällsomfattande posttjänster

I enlighet med sin koncession och lagen om posttjänster sörjer Itella för att alla i Finland har tillgång till de brev- och pakettjänster som ingår i de samhällsomfattande posttjänsterna. Skyldigheten att tillhandahålla samhällsomfattande tjänster gäller hela Finland med undantag av Åland. Kommunikationsverket övervakar att skyldigheten uppfylls.

Postmuseum

Postmuseum, som är ett av Finlands äldsta specialmuseer, grundades 1926. Museet forskar kring, bevarar och presenterar fenomen som anknyter till postverksamhet och meddelandeförmedling och till den informations- och varutrafik som uppkommit genom dem.

Nya Postmuseum öppnar i Vapriikki i Tammerfors i september 2014.