Itella Viestinvälityksestä

Mitä Itella Viestinvälitys tekee?
Ketkä ovat Itella Viestinvälityksen asiakkaita?
Missä maissa Itella Viestinvälitys toimii?
Miten lähetysten määrä on kehittynyt?
Jaetaanko seurakuntalehdet mainoskieltoluukkuihin?

Mitä Itella Viestinvälitys tekee?

Itella Viestinvälitys tarjoaa kirjeiden, suoramainosten, lehtien ja pakettien jakelupalveluja Suomessa ja kumppaneiden kautta maailmanlaajuisesti. Itella Viestinvälitys kehittää uusia, entistä monipuolisempia ratkaisuja sekä fyysiseen että sähköiseen tavoittamiseen. Asiakkuusmarkkinoinnin palvelut kattavat asiakkuusmarkkinoinnin arvoketjun analytiikasta markkinointiviestien lähettämiseen, palautteen käsittelyyn ja tilausten toimittamiseen.

Itella Viestinvälitys keskitti kaikki postipalvelunsa 1.1.2011 alkaen Itella Posti Oy -tytäryhtiöön. Kuluttajia palvellaan jatkossakin Posti-nimellä ja yrityksiä Itella-nimellä.

Lisätietoa yrityksille suunnatuista tuotteista ja palveluista
Lisätietoa kuluttaja-asiakkaille suunnatuista tuotteista ja palveluista

Ketkä ovat Itella Viestinvälityksen asiakkaita?

Itella Viestinvälityksen suorat asiakkaat ovat pääosin yrityksiä ja yhteisöjä, mutta palvelujen loppukäyttäjistä eli viestien vastaanottajista 90 % on kuluttajia. Merkittävimmät asiakastoimialat ovat vähittäiskauppa, lehtikustantajat, energiayhtiöt, teleyritykset, pankki- ja vakuutusyhtiöt sekä postitus-, suoramarkkinointi- ja etämyyntiyritykset.

Missä maissa Itella Viestinvälitys toimii?

Itella Viestinvälitys toimii Suomessa, Virossa (pakettiautomaatit) ja Venäjällä (asiakkuusmarkkinointi).

Miten lähetysten määrä on kehittynyt?

Postilähetysten jakeluvolyymit kehittyivät vuonna 2013 verrattuna edelliseen vuoteen seuraavasti:

  • Sanomalehdet -6 % (-8 %)
  • Aikakauslehdet -7 % (-5 %)
  • Osoitteellisten kirjelähetysten kokonaisvolyymi -6 % (- 4 %)
  • Osoitteeton suoramarkkinointi +11 % (+20 %)
  • Pakettipalvelut +4 % (+5 %) 
  • Sähköiset kirjeet +11 % (+36 %)

Jaetaanko seurakuntalehdet mainoskieltoluukkuihin?

Itella ei jaa seurakuntalehtiä mainoskieltoluukkuihin, jos lähettäjä on postittanut ne osoitteettomina tietyille postinumeroalueille. Itella haluaa kunnioittaa postinsaaja-asiakkaiden kieltoja mainosjakelusta sekä noudattaa Asiakkuusmarkkinointiliiton laatimia osoitteettoman jakelun pelisääntöjä. "Ei mainoksia" -kieltotarra tarkoittaa, että tähän osoitteeseen ei jaeta osoitteettomia lähetyksiä. Posti ei näin ollen jaa mainoskieltoluukkuihin myöskään uskonnollisia osoitteettomia lähetyksiä kuten seurakuntalehtiä. Poikkeuksena ovat julkiset tiedotteet, joita voivat olla esimerkiksi valtion tai kuntien kaikkia kansalaisia koskevat tiedotteet tai lehdet. Näissä lähetyksissä lukee aina, että kyseessä on jokaiseen talouteen jaettava julkinen tiedote. Uskonnollisten julkaisujen lähettäjät päättävät aina siitä, jaetaanko lähetykset osoitteilla varustettuna vai ilman.


Itella muissa maissa