Postipalveluista Suomessa

Yleistä postipalveluista

Miten Itella huolehtii postipalveluista?
Mitä palveluja Posti tarjoaa kuluttajille?
Mitä mieltä suomalaiset ovat Postin toiminnasta?

Postinkulku

Millainen on tavallisen kirjeen matka lähettäjältä vastaanottajalle?
Missä päin Suomea lähetykset lajitellaan?
Miten sanomalehdet kulkevat tilaajalleen?
Miksi yksittäinen lähetys saattaa kulkea satojen kilometrien matkan vaikka lähettäjä ja vastaanottaja sijaitsevat samalla paikkakunnalla?
Miksi postilaatikoita ryhmitellään?
Miten Posti palvelee erityisesti haja-asutusalueiden asukkaita?
Miten Posti huolehtii ikääntyneiden tai liikuntaesteisten postinsaannista?

Postinkulun virhetilanteet

Meneekö posti perille, jos lähetyksen osoitetiedot ovat puutteelliset tai virheelliset?
Mitä tehdä, jos postia on jaettu väärin?
Minkä verran postinkulussa on virheitä?

Osoitteet, muuttaminen ja yhteystiedot

Mitä palveluja Posti tarjoaa muuttajalle tai lomailijalle?
Miten voi tehdä osoitteenmuutoksen, muuttoilmoituksen tai postinjakelun keskeytyksen?
Mikä on Postin Yhteystietopalvelu?
Mitä tarkoittaa paketinohjaus?

Postikortit

Miltä perinteisen postikortin tulevaisuus näyttää?
Mitä sähköisiä vaihtoehtoja Posti tarjoaa tervehdysten lähettämiseen?

Postimerkit

Mistä postimerkkien aiheet tulevat?
Mikä on Omakuvapostimerkki?
Voiko vanhoja markka-arvoisia postimerkkejä vielä käyttää?

Postin palvelupisteverkosto

Miksi postipalveluja on siirretty yritysten yhteyteen?
Onko Postin myymälän ja yrittäjän hoitaman Postin myyntipisteen palveluissa eroa?
Miksi postien valikoimissa on eroja?
Järjestetäänkö posteissa edelleen ennakkoäänestyksiä?
Mikä on Postin noutopiste?
Mikä on monipalvelupiste?
Mikä on Postin pakettiautomaatti?
Mikä on yrityspiste?

Postin palvelut puhelimitse ja netissä

Milloin Postin puhelinpalvelu on avoinna? Millä kielillä asiakkaita palvellaan?
Paljonko soitto puhelinpalveluun maksaa?
Miksi yksittäiseen postiin ei voi soittaa suoraan?
Miten muuten Postiin saa yhteyden?

Posti lukuina

Kuinka moneen osoitteeseen postia jaetaan?
Kuinka paljon lähetyksiä on?
Kuinka paljon postinjakajat ja autot kulkevat päivässä ja vuodessa?
Kuinka monta keltaista kirjelaatikkoa Suomessa on?
Kuinka monta postia Suomessa on?
Paljonko puhelinpalveluun tulee puheluita?
Minkä verran kotitaloudet käyttävät rahaa postikuluihin?
Paljonko postikortteja lähetetään vuosittain?
Paljonko joulukortteja lähetetään vuosittain?
Paljonko osoitteenmuutoksia tehdään vuosittain?

 

Yleistä postipalveluista

Miten Itella huolehtii postipalveluista?

Postipalvelut ovat yrityksemme toiminnan kivijalka. Tarjoamme asiakkaillemme monipuolisen, joustavan ja kannattavan palveluverkoston eri puolilla Suomea. Tavoitteenamme on vastata nykyisiin ja tulevaisuuden asiakastarpeisiin mahdollisimman hyvin.

Huolehdimme siitä, että yleispalveluun kuuluvat kirje- ja pakettipalvelut ovat kaikkien saatavilla koko Suomessa viitenä päivänä viikossa. Postilain mukaan yleispalvelutuotteita ovat

  • Enintään 2 kg painoiset kirjelähetykset, jotka maksetaan yleisesti käytettävissä olevilla käteismaksutavoilla
  • Enintään 10 kilon painoiset paketit, jotka lähetetään ja vastaanottaja noutaa Postin palvelupisteestä
  • Edellä määriteltyjen postilähetysten kirjaamis- ja vakuuttamispalvelut
  • Yleispalveluun kuuluvat sekä em. kotimaan että ulkomaan palvelut

Itellan tiedote: Uusi postilaki ja arvonlisäverolaki astui voimaan 1.6.2011
Yleispalvelun sisältö Finlex.fi-sivustolla

Mitä palveluja Posti tarjoaa kuluttajille?

Posti tarjoaa palveluja lähettämiseen, vastaanottamiseen, muistamiseen ja asiointiin.
Kirjeitä, postikortteja ja paketteja voi lähettää kaikista posteista, postimerkillä varustetut kirjeet voi jättää kirjelaatikkoon, haja-asutusalueilla postinjakajalle tai noutomerkillä omaan postilaatikkoon. Postimerkkejä voi ostaa Postin verkkokaupasta, posteista tai jälleenmyyjiltä (esimerkiksi kioskeista).

Lähetyksiä voi vastaanottaa omaan postilaatikkoon, postiluukkuun tai sähköiseen Netposti-palveluun. Paketit ja muut kuitattavat lähetykset voi noutaa postista tai tilata niille kotiinkuljetuksen. Paketteja voi noutaa myös noutopisteistä ja pakettiautomaateista.

Muistamiseen Posti tarjoaa laajan valikoiman erilaisia tuotteita tutuista postikorteista lahjatuotteisiin. Tietokoneelta voi lähettää perinteisenä korttina jaettavan lähetyksen.

Posti palvelee myös muuttajaa ja lomalaista. Lisää näistä palveluista osoitteessa www.posti.fi.

Mitä mieltä suomalaiset ovat Postin toiminnasta?

Liikenne- ja viestintäministeriön postipalveluista teettämä seurantatutkimus kertoo, että kuluttajat ja yritykset ovat edelleen tyytyväisiä postipalveluihin ja suomalaisten selkeä enemmistö pitää maamme postitoimintaa korkeatasoisena.

Lue lisää LVM:n Postipavelututkimus 2012:sta

Postinkulku

Millainen on tavallisen kirjeen matka lähettäjältä vastaanottajalle?

Postin matka lähettäjältä vastaanottajalle on tarkkaan aikataulutettu ja se sisältää monia käsittelyvaiheita.

  • Lähetykset voidaan jättää kirjelaatikkoon tai postiin eri puolilla maata.
  • Näistä lähetykset viedään keräilykuljetuksilla lajiteltavaksi postikeskuksiin tai terminaaleihin.
  • Yöllä postit siirretään runkokuljetuksilla postikeskusten välillä rekoilla tai lentokoneilla.
  • Seuraavaksi lähetykset jälleen lajitellaan kohdealueen postikeskuksessa tai terminaalissa, josta ne kuljetetaan jakelutoimipaikkoihin. Näissä tapahtuu jakelua edeltävä lajittelu.
  • Lopuksi lähetykset jaetaan vastaanottajalle lähettämistä seuraavana työpäivänä.

Missä päin Suomea lähetykset lajitellaan?

Valtaosa postista lajitellaan koneellisesti. Suomen seitsemän postikeskusta sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Seinäjoella. Vantaalla sijaitsee Itellan logistiikkakeskus, jossa käsitellään valtaosa maan pakettiliikenteestä.

Katso myös tiedote: Itella Posti suunnittelee lajittelukoneiden uudistamista.

Miten sanomalehdet kulkevat tilaajalleen?

Lehtitalo voi jakaa sanomalehdet oman jakeluyhtiönsä avulla tai ostaa palvelun Itellalta. Merkittävä osa suomalaisista sanomalehdistä saapuu tilaajalleen yön ja aamun aikana Postin varhaisjakelussa seitsemänä päivänä viikossa. Haja-asutusalueilla sanomalehdet taas jaetaan usein päiväaikaan perusjakelussa muiden kirjelähetysten mukana. Sanomalehtien jakelua ei säädellä laissa, vaan niiden palvelutason määrittelevät lehtitalot itse.

Miksi yksittäinen lähetys saattaa kulkea satojen kilometrien matkan vaikka lähettäjä ja vastaanottaja sijaitsevat samalla paikkakunnalla?

Posti kuljettaa ja jakaa joka päivä lähes 12 miljoonaa lähetystä. Suurten volyymien käsittely edellyttää koneellista lajittelua, mikä on keskitetty kahdeksaan keskukseen eri puolilla maata. Jokainen postilähetys kulkee siksi matkallaan lähettäjältä vastaanottajalle aina vähintään yhden lajittelukeskuksen kautta.

Miksi postilaatikoita ryhmitellään?

Sijoittamalla postilaatikot useamman laatikon ryhmään saadaan postinjakelu sujuvammaksi ja helpotetaan postinjakajan työtä. Ryhmittelyn ansiosta postit voidaan jakaa helposti ajoneuvolla.

Postinjakeluun suunniteltu ajoneuvo edistää työturvallisuutta ja työssä jaksamista. Ajoneuvolla liikennöinti on turvallista ja muuta liikennettä mahdollisimman vähän häiritsevää, kun teiden ylitykset, peruuttamiset pihoilta ja liittymistä sekä pysähdykset vähenevät postilaatikoiden oikean sijoittelun ja ryhmittelyn myötä.

Yhtenäisillä laatikkoryhmillä luodaan siistiä ja yhtenäistä kaupunki- ja maisemakuvaa. Oikein sijoitettu postilaatikko tai -ryhmä ei haittaa aurausta tai muuta kadun kunnossapitoa.

Postilaatikoiden oikealla sijoittelulla ja ryhmittelyllä Posti pyrkii hallitsemaan työvoimavaltaisen postinjakelun kustannuksia. Tämä on välttämätöntä viisipäiväisen jakeluverkon ylläpitämiseksi myös tulevaisuudessa.

Postilaatikoiden sijoittaminen ja ryhmittely

Miten Posti palvelee erityisesti haja-asutusalueiden asukkaita?

Haja-asutusalueella postinjakaja tuo pyydettäessä kuluttaja-asiakkaiden postipaketit ja muut kuitattavat lähetykset maksutta perusjakelun yhteydessä silloin, kun matkaa lähimpään postiin on yli viisi kilometriä. Palvelusta voi sopia Postin asiakaspalvelussa, numerossa 0200 71000 (pvm/mpm). Palvelu ei ole käytössä Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten haja-asutusalueilla.

Haja-asutusalueilla tavalliset, postimerkillä varustetut kirjeet voi jättää kuljetettavaksi postinjakajalle. Joillakin paikkakunnilla on käytössä myös niin sanottu noutomerkki, jota käyttämällä postit voi lähettää omasta postilaatikostaan. Postinjakaja ottaa lähetykset mukaansa silloin, kun asiakkaalle on saapuvaa postia. Posti on jakanut palveluun oikeuttavan noutomerkin siellä, missä matka lähimmälle kirjelaatikolle on poikkeuksellisen pitkä.

Miten Posti huolehtii ikääntyneiden tai liikuntaesteisten postinsaannista?

Ikääntyneille ja liikuntaesteisille postinjakelu järjestetään aina tapauskohtaisesti.

Jakelupalvelut erityisryhmille

 

Postinkulun virhetilanteet

Meneekö posti perille, jos lähetyksen osoitetiedot ovat puutteelliset tai virheelliset?

Kyllä todennäköisesti menee, mutta lähetys saattaa viivästyä. Sujuva postinkulku perustuu täsmällisiin, täydellisiin ja selvästi merkittyihin osoitetietoihin. Postia lajitellaan ja käsitellään useita kertoja ennen jakelua vastaanottajalle. Jos esimerkiksi postinumerossa on pienikin virhe, se saattaa koneellisessa lajittelussa ohjautua väärälle paikkakunnalle. Tästä voi seurata päivän, parin viivästys.

Lähetyksiä, joita ei voida lajitella koneellisesti, lajitellaan käsin. Jos vastaanottajasta ei ole varmuutta, lähetys palautetaan lähettäjälle. Mikäli vastaanottaja- tai lähettäjätieto ei  ilmene lähetyksestä, se toimitetaan Viestintäviraston varmennusyksikköön. Siellä lähetys on lupa avata ja sisältä koetetaan löytää tietoja siitä, kenelle lähetys kuuluu. Puutteelliset, vanhentuneet tai epäselvät osoitetiedot aiheuttavat usein lähetyksen viivästymisen.

Mitä tehdä, jos postia on jaettu väärin?

Vaikka postinkäsittely on pitkälle automatisoitua, mukana on edelleen paljon ihmisten tekemää työtä. Jos postia on jaettu väärin, Posti toivoo että lähetykset palautettaisiin ”väärin jaettu” -merkinnällä lähimpään kirjelaatikkoon, postiin tai postinjakajalle. Lisätietoja voi kysyä myös Postin asiakaspalvelusta, numerosta 0200 71000.

Minkä verran postinkulussa on virheitä?

Postinjakelu on ihmisten tekemää työtä, joka vaatii nopeuden lisäksi tarkkuutta. Postinjakeluun ja -lajitteluun liittyvää työtä tekee päivittäin noin 17 000 ihmistä, jotta 12 miljoonaa lähetystä saadaan toimitettua perille jokaisena työpäivänä. Tässä mittakaavassa ei virheiltä voida täysin välttyä. Postilähetyksiä voi päätyä väärälle vastaanottajalle tai ne voivat myöhästyä. On myös mahdollista, että lähetys ei mene perille.

Tavallinen kirje kuljetetaan, käsitellään ja luovutetaan ilman yksilöllistä seurantaa ja kuittausta. Vuosittain asiakkaat tekevät noin 18 000 katoamistiedustelua, joista 11 000 kohdistuu tavallisiin kirjelähetyksiin. Noin puolet tiedusteluista saadaan selvitettyä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki selvittämättä jääneet lähetykset katoaisivat niiden ollessa Postin hallussa ja vastuulla. Usein katoamisten taustalla on Postista riippumaton asia. Esimerkiksi puuttuvat tai virheelliset osoitetiedot voivat aiheuttaa sen, ettei lähetystä pystytä toimittamaan perille. Lisäksi jonkin verran lähetyksiä katoaa kirje- ja postilaatikoihin kohdistuvan ilkivallan ja rikosten vuoksi.

Viestintävirasto seuraa yleispalveluvelvoitteeseen kuuluvien postipalveluiden toteutumista muun muassa kirjeiden kulkunopeuden osalta. Lue tiivistelmä vuoden 2013 raportista

 

Osoitteet, muuttaminen ja yhteystiedot

Mitä palveluja Posti tarjoaa muuttajalle tai lomailijalle?

Muuttoilmoitus tai postinjakelun keskeytys kannattaa tehdä hyvissä ajoin, jotta posti tulee oikeaan osoitteeseen halutusta päivämäärästä lähtien. Internetissä ja puhelimitse voit tehdä ilmoituksen myös samalla kertaa muuttavista perheenjäsenistä.

Posti ilmoittaa automaattisesti muuttuneet osoitetiedot lukuisille yrityksille ja yhteisöille (listaus näistä postittajista Postin sivuilla).

Lomanviettäjä voi valita joko määräaikaisen postin edelleenlähettämisen tai jakelun keskeytyksen. Määräaikaisessa edelleenlähetyksessä postit kääntyvät lomaosoitteeseen. Sanomalehden kääntämisestä on sovittava lehtiyhtiön kanssa. Jakelun keskeytyksessä saapuneet postit säilytetään tilatun ajan ja ne saa noutaa sen jälkeen omasta postista.

Miten voi tehdä osoitteenmuutoksen, muuttoilmoituksen tai postinjakelun keskeytyksen?

Nopeimmin ja edullisimmin osoitteenmuutoksen voi tehdä internetissä osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi. Puhelimitse osoitteenmuutoksen tai postinohjauspalvelujen tilauksen voi tehdä suomeksi numerossa 0295 535 535 (pvm/mpm) ja ruotsiksi numerossa 0295 535 536 (pvm/mpm) ma–pe klo 8–16.

Mikä on Postin Yhteystietopalvelu?

Palvelun kautta kuluttajat voivat ohjata postinsa kulkua, tehdä osoitteenmuutoksen, siirtää postit kesämökille tai keskeyttää postinjakelun lomamatkan ajaksi. Muuttoilmoituksen voi tehdä myös maistraatille saman palvelun kautta. Palveluun voi päivittää kotiosoitteen lisäksi myös muita yhteystietoja kuten puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen sekä osoitteet työpaikalle tai kesämökille.

Palvelu toimii internetissä osoitteessa: www.posti.fi/yhteystietoni

Mitä tarkoittaa paketinohjaus?

Normaalisti paketit ohjautuvat asiakkaalle kotiosoitteen mukaisesti määräytyvään kotipostiin. Verkkokaupasta tilatessaan asiakas voi valita pakettiensa noutopaikan valitsemalla sen verkkokauppiaan tarjoamista noutopaikkavaihtoehdoista, joita voivat olla muun muassa Postin noutopisteet. Lisää valinnanvaraa asiakkaalle tuo myös Postin paketinohjauspalvelu, jonka avulla kuluttaja voi ohjata verkkokaupasta tilatut paketit itse valitsemaansa Postin palvelupisteeseen, joita ovat noutopisteiden lisäksi postit ja pakettiautomaatit. Palvelun voi ottaa käyttöön verkosta osoitteesta www.posti.fi/ohjaus.

 

Postikortit

Miltä perinteisen postikortin tulevaisuus näyttää?

Suomalaisten mielestä perinteinen postikortti on arvokas ja tärkeä muistamisen välineenä. Viime vuosina sosiaalisen median, erityisesti Facebookin kautta tapahtuva muistaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti, mutta sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa muistamista ei juurikaan arvosteta. Tiedot käyvät ilmi Itella Postin teettämästä "Kuluttaja ja postikortti" -tutkimuksesta. Syksyllä 2012 tehdyn tutkimuksen perusteella joulukorttiperinne pitää pintansa. Kolme neljästä suomalaisesta aikoo lähettää perinteisiä joulukortteja.

Mitä sähköisiä vaihtoehtoja Posti tarjoaa tervehdysten lähettämiseen?

Kortteja voi lähettää myös internetin kautta (Postikortti netistä). Vastaanottaja saa postin mukana aidon, paperisen postikortin. Muistajan osoitekirja on varma paikka yhteystiedoille, se toimii myös mobiilisti. 

 

Postimerkit

Mistä postimerkkien aiheet tulevat?

Suomessa jokainen voi ehdottaa postimerkkiaihetta. Tarvitaan ainoastaan vapaamuotoinen kirjallinen esitys, jollaisen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Sivulla voi kertoa, mitä aihetta ehdottaa ja miksi juuri se aihe pitäisi tulla ikuistetuksi postimerkkiin. Jokainen ehdotus käydään läpi. Päätöksen julkaisemisesta tekee Itella Oyj:n asettama Postimerkkitoimikunta, jossa on sekä Itellan edustajia että ulkopuolisia. Vuosittain ehdotuksia tulee noin 400.

Mikä on Omakuvapostimerkki?

Omakuvapostimerkki on tarrapohjainen 1. tai 2. luokan ikipostimerkki, jonka jokainen voi suunnitella itse. Omakuvapostimerkkejä voi tilata Postin verkkopalvelusta ja ne toimitetaan 10 merkin arkeissa.

Voiko vanhoja markka-arvoisia postimerkkejä vielä käyttää?

Ei voi. Markka-arvoisten postimerkkien kelpoisuus päättyi vuoden 2011 lopussa.

 

Postin palvelupisteverkosto

Miksi postipalveluja on siirretty yritysten yhteyteen?

Palveluverkoston muutosten taustalla on asiakkaiden tarpeiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Internet ja puhelin ovat tulleet suosituiksi asiointikanaviksi myös postiasioissa. Yhä useampi paketti viedään vastanottajalle suoraan kotiin. Myös pakettiliikenteen lisääntynyt kilpailu vaikuttaa posteista luovutettavien lähetysten määriin. Yhdessä nämä ovat luoneet tarvetta palvelutoiminnan tehostamiselle.

Yhteistyöllä postiyrittäjien kanssa pystytään takaamaan mahdollisimman kattava verkosto kaikkialla Suomessa.

Viime aikoina Postin omien myymälöiden ja yritysten yhteydessä toimivien Postin myyntipisteiden rinnalle on tuotu Postin noutopisteitä ja pakettiautomaatteja.

Onko Postin myymälän ja yrittäjän hoitaman Postin myyntipisteen palveluissa eroa?

Ei ole. Yritysten yhteydessä toimivista postin myyntipisteistä saa kaikki samat postipalvelut kuin Postin omistakin myymälöistä.

Miksi postien valikoimissa on eroja?

Postin omien myymälöiden tuotevalikoimaa tukee Postin perustehtävää, lähetysten vastaanottamista ja luovuttamista. Esimerkiksi pakkaustarvikkeet ja postitettavat lahjatuotteet sopivat tähän kokonaisuuteen hyvin, makeiset taas tukevat muuta myyntiä.

Palveluyritysten yhteydessä toimivien Postin myyntipisteiden tuotevalikoimat vaihtelevat. Niidenkin perusvalikoimissa on postittamiseen ja pakkaamiseen liittyviä tuotteita ja palveluja.

Järjestetäänkö posteissa edelleen ennakkoäänestyksiä?

Ennakkoäänestyksiä on järjestetty posteissa vuodesta 1970 lähtien. Aiemmin oikeusministeriö määräsi ennakkoäänestyspaikat keskitetysti koko maahan. Vuodesta 2002 alkaen ennakkoäänestysten järjestäminen siirtyi kokonaan kuntien vastuulle. Kunnat siis päättävät missä ennakkoäänestys järjestetään. Itella ja kunnat neuvottelevat tapauskohtaisesti ennakkoäänestysposteista Itellan ja oikeusministeriön kuhunkin vaaleihin tekemän puitesopimuksen mukaan. Yritysten yhteydessä toimivissa postin palvelupisteissä ei ennakkoäänestystä voida järjestää.

Mikä on Postin noutopiste?

Noutopisteestä on helppoa ja nopeaa noutaa verkkokaupasta tilattuja paketteja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Sieltä voi myös ostaa postimerkkejä ja lähettää asiakaspalautuslähetyksiä.

Noutopisteet palvelevat kioskien yhteydessä.

Mikä on monipalvelupiste?

Lajissaan ensimmäinen monipalvelupiste on avattu Uuteenkaupunkiin. Se kokoaa saman katon alle postipalvelut ja kaupungin yhteispalvelupiste Passarin, yrittäjien palvelupisteen ja jäteneuvontapalvelun. Lisäksi monipalvelupisteestä saa maistraatin ja kaupungin välillä sovittuja palveluja. Monipalvelupiste on uusi palvelumuoto, jossa asiakkaille tarjotaan palveluita eri toimijoilta saman katon alla.

Mikä on Postin pakettiautomaatti?

Postin pakettiautomaatti (SmartPOST) on helppo ja edullinen tapa lähettää ja vastaanottaa paketteja. Esimerkiksi tilatessaan tuotteita verkkokaupasta, asiakas valitsee pakettinsa noutopaikaksi itselleen sopivimmin sijaitsevan automaatin. Kun paketti on saapunut automaattiin, asiakas saa matkapuhelimeensa lokerokoodin sisältävän tekstiviestin.

(Lisätietoja: www.posti.fi/smartpost, katso myös usein kysytyt kysymykset.)

Mikä on yrityspiste?

Yrityspiste on jakelutoimipaikan yhteydessä toimiva palvelupiste yritysasiakkaille. Yrityspisteeseen voi jättää valmiiksi maksettuja sekä sopimuksen mukaan laskutettavia lähetyksiä. Siellä on postilokerot, postitusseinäke kirjelähetyksille sekä rullarata paketeille. Yrityspisteessä ei ole kassapalveluita eikä postimerkkimyyntiä.

 

Postin palvelut puhelimitse ja netissä

Milloin Postin puhelinpalvelu on avoinna? Millä kielillä asiakkaita palvellaan?

Postin asiakaspalvelu kuluttajille on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8-18. Palvelua saa suomeksi numerossa 0200 71000 (pvm/mpm).  Ruotsinkielisiä asiakkaita palvellaan puolestaan numerossa 0200 27100 (pvm/mpm). Asiakaspalvelu palvelee myös englanniksi.

Paljonko soitto puhelinpalveluun maksaa?

Asiakkaamme maksaa asiakaspalveluun soittamisesta paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun käyttämälleen puhelinyhtiölle. Puhelinmaksu alkaa heti kun puhelu yhdistyy, joten myös asiakaspalveluun jonottaminen maksaa. Asiakaspalveluun soittamisesta ei asiakkaalle kerry muita maksuja.

Miksi yksittäiseen postiin ei voi soittaa suoraan?

Puhelimitse tapahtuva asiointi on keskitetty Postin asiakaspalveluun. Näin posteissa voidaan keskittyä palvelemaan siellä asioivia asiakkaita. Palvelussa on käytössä samat tietojärjestelmät kuin posteissakin, joten esimerkiksi saapuvan paketin tiedot nähdään myös asiakaspalvelussa. Mikäli tarvetta on, puhelu toki yhdistetään edelleen postiin.

Miten muuten Postiin saa yhteyden?

Puhelimen lisäksi asiakkaat voivat lähettää kysymyksiä tai palautetta Postin internetsivujen kautta palautelomakkeella. Palautelomakkeita löytyy myös jokaisesta postista.

Sähköpostilla yhteyden saa lähettämällä viestin osoitteeseen asiakaspalvelu@posti.fi.

Posti palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Twitterissä. 

https://www.facebook.com/Posti.fi 
https://twitter.com/PostiTweet

 

Posti lukuina

Kuinka moneen osoitteeseen postia jaetaan?

Postin viisipäiväisen päiväjakelun piirissä on Suomen kaikki 5,4 miljoonaa kuluttajaa ja 250 000 yritystä ja yhteisöä.

Kuinka paljon lähetyksiä on?

Joka arkipäivä verkossamme kulkee lähes 12 miljoonaa lähetystä: kirjeitä, lehtiä ja suoramainoksia. Vuodessa lähetyksiä on noin 3 miljardia.

Kuinka paljon postinjakajat ja autot kulkevat päivässä ja vuodessa?

Ajoneuvokantaamme kuuluu 4 000 hyötyajoneuvoa, joilla ajetaan Suomessa yhteensä yli 125 miljoonaa kilometriä vuodessa. Polkupyörällä hoidetaan 1 400 jakelureittiä päivittäin. Suomessa postinjakelu on täysin hiilineutraalia.

Kuinka monta kirjelaatikkoa Suomessa on?

Postilla on 7 000 kirjelaatikkoa eri puolilla Suomea. Keltainen kirjelaatikko on tarkoitettu 2. luokan postille ja sininen 1. luokan postille. Jos kirjelaatikoita on vain yksi, siihen voi pudottaa sekä 1. luokan että 2. luokan postia.

Kirjelaatikoiden hakupalvelun avulla voi helposti etsiä lähimmän kirjelaatikon sijainnin ja tiedon laatikon tyhjennysajasta. Palvelu löytyy osoitteesta www.posti.fi (Pikalinkit: Etsi, seuraa ja löydä > Kirjelaatikkohaku).

Hae kirjelaatikoita

Kuinka monta Postin palvelupistettä Suomessa on?

Postilla on yksi maamme kattavimmista palveluverkoista.  Itella Posti tarjoaa kuluttaja- ja yritysasiakkailleen monipuolisen ja maanlaajuisen verkoston postiasioiden hoitoon. Palvelupisteverkostoon kuuluu täyden palvelun posteja, pakettiautomaatteja ja noutopisteitä sekä lisäksi yrityspisteitä, postimerkkien jälleenmyyntipisteitä, kirjelaatikoita, kotiinkuljetuspalveluita sekä sähköinen postilaatikko Netposti.

Asiakkaiden uudenlaisiin asiointitarpeisiin vastaavien palvelupisteiden määrää on suunniteltu lisättäväksi 1300:sta noin 200:lla vuoteen 2016 mennessä, jolloin Postin palvelupisteitä on yhteensä noin 1500.

Täyden palvelun posteja on jokaisessa Manner-Suomen kunnassa vähintään yksi.

Ahvenanmaalla sijaitsevista posteista vastaa itsenäinen liikelaitos Posten på Åland.

Postit-haku

Paljonko puhelinpalveluun tulee puheluita?

Puhelinpalvelussa vastataan vuodessa noin 2 miljoonaan puheluun ja 90 000 sähköpostitiedusteluun.

Minkä verran kotitaloudet käyttävät rahaa postikuluihin?

Suomalaiset kotitaloudet käyttävät kirjeiden ja korttien lähettämiseen keskimäärin hieman yli 20 euroa vuodessa, pakettipalvelut mukaan lukien 31 euroa vuodessa kotitaloutta kohden.

Paljonko postikortteja lähetetään vuosittain?

Suomalaiset lähettävät noin 65 miljoonaa postikorttia vuodessa. Ylivoimaisesti suurin korttisesonki on joulu (n. 37 milj.), toisena tulee ystävänpäivä (yli 3 milj.) ja kolmantena pääsiäinen.

Paljonko joulukortteja lähetetään vuosittain?

Joulukorttien merkitys ei näytä pienenevän olennaisesti, eikä sähköinen tervehdys ole sivuuttamassa joulukorttitraditiota. Perinteisten joulutervehdysten määrä on vuosien varrella kehittynyt seuraavasti:

  • 20 milj. raja rikkoutui 1978
  • 30 milj. raja rikkoutui 1982
  • 40 milj. raja rikkoutui 1985
  • 50 milj. raja rikkoutui 1995
  • 2000-luvulla joulukorttien määrä lähti laskuun
  • Vuonna 2013 kortteja lähetettiin noin 37 miljoonaa

Alempi joulupostimaksu ollut käytössä vuodesta 1990.

Paljonko osoitteenmuutoksia tehdään vuosittain?

Kaikkiaan osoitteenmuutoksia ja postinohjauspalvelujen tilauksia (määräaikainen postin edelleenlähetys, jakelun keskeytys) tekee vuosittain yli 800 000 taloutta ja noin 25 000 yritystä. Noin 85 000 taloutta kääntää postinsa kesäosoitteeseen tai sopii jakelun keskeytyksestä.